• 06.04.2016 kl. 16:43

Bondi to Coogee

Klokken 00:24

Nok en fantastisk fin dag i Sydney er over, og det nrmer seg snart leggetid her i Oz. Vi har det s fint her nede, og dagene flyr unna. Vi har ftt s mange nye bekjentskap, sett s mye fint og ftt mange herlige opplevelser.

Vi startet dagen med dra til Bondi Beach sammen med noen venner fra blant annet Tyskland og Argentina. Utrolig gy bli kjent med mennesker fra andre land, lre om sprket, tradisjonene og kulturene generelt. Hendte seg idag at jeg snublet i ordene i det jeg skulle forklare vr trafisjonelle rett "sodd". Samtalen gikk da alts snn her:

"It's sheepballs"

"Sheepballs?"

"Yeah!"

"Oh, you mean sheepMEATballs?"

Haha, n har det jo seg da slik at vi spiser kjttboller og ikke direkte ballene fra sauen. Hehe, det hele endte i total latter og jeg kjenner at skammen henger igjen og jeg ler litt enda.

De tok oss med p en 3 timers lang gtur i fjellet fra Bondi til Coogee, og turen var helt fantastisk. Klipper, hav, palmer, bading og god stemning fr vi avsluttet med pizza, musikk og is p gresset ved Coogee fr bussen tok oss med tilbake til Sydney Harbour. Rett og slett perfekt.

Utover kvelden gikk vi en spasertur innover mot Sydney Harbour med roomien vr som er fra Skottland. Utrolig fint g rundt marinaen med Sydney Harbour Bridge og Operahuset som virkelig lyste opp hele byen. Vakkert.

I morgen er det duket for nok en dag p stranden. Vi skal tilbake til Bondi fr vi muligens skal ta turen til et "Rooftop Cinema".

Godnatt alle sammen!

• 05.04.2016 kl. 16:45

Oz

Klokken 00:44

Sydney er fantastisk, og jeg skulle s gjerne ha flyttet hit. Literally. Her finnes det hye bygninger s langt yet kan se, strender, gateartister langs Harbour dagen lang og byen generelt er s utrolig vakker. Jeg elsker det.

Vi ankom Sydney p lrdag og jeg kjenner virkelig allerede at to uker er for lite. Det er s mye se og gjre her, s dagene fremover er travle og godt planlagt for kunne rekke over alt vi har lyst til oppleve.

Etter over et dgn p reisefot og nok en tidssone, kjenner jeg at hodet ikke henger helt med. Jeg er delvis vken og fler jeg egentlig bare gr rundt vimser dgnet rundt. Det fles s rart vre vken nr dere sover og at jeg gr legger meg nr dere vkner, men det er noe jeg m bare venne meg til for slik vil det fortsette resten av reisen. Tenk, n er det snart bare n mned igjen! Tiden gr s utrolig fort, s jeg kan ikke gjre annet enn nyte det.

Vi startet den frste dagen med finne oss et sted sove og gjre oss litt kjent i byen. Vi fikk rom p Sydney Harbour YHA, et hostel for backpackere som ligger like ved Sydney Harbour Bridge. Her har vi mtt mange som er ute reiser, og vi bor p "dorms", et rom med 4 andre.

P sndag dro vi med ferjen inn til Manly for sjekke ut den bermte Manly Beach vi har hrt s mye fint om. Det var en veldig fint strand, med havet ut i horisonten og enorme blger som slo inn mot havnen. De er faktisk s hye her at man bokstavelig talt m dukke gjennom de for kunne bli stende.

P mandag startet jeg dagen alene med spasere nedover til Market Street. Her skulle jeg opp i Sydney Tower Eye g Skywalk 270m over bakken. Med hydeskrekk var det ikke akkurat enkelt spasere p et glassgulv i lufta, men med utsikt over Sydney under fttene og litt erting fra crewet, var det en fantastisk gy opplevelse og det var s absolutt verdt det.

Etterp tok jeg og Maren turen til Darling Harbour for dra til Sydney Sea Life. Dette er et av akvariumene i Sydney med alt fra hvithai til sjku. Utrolig gy se disse skapningene, men svmme med hai er iallefall blitt visket vekk fra to-do lista, det skal vre sikkert.

Etter akvariumet dro vi tilbake for freshe oss opp litt. Vi hadde nemlig planlagt dra til skybaren i Sydney Tower for ta oss en drink. Egentlig skulle vi dit spise, men siden maten var veldig dyr, mtte vi nesten nye oss med en drink.. Er det noe vi merker godt her nede s er det prisforskjellen, iallefall nr vi kommer direkte fra Asia. Maten er dyrere, overnatting er dyrere, transport er svindyrt og alt er dyrt generelt. Alt utenom sushi, s her spiser jeg faktisk sushi hver eneste dag. I tillegg mtte vi g til innkjp av brd og skinke, s det blir nok maten de neste to ukene. Kjenner jeg gleder meg p ordentlig norsk mat iallefall. Utsikten var iallefall helt nydelig, og det ble en perfekt avslutning p kvelden likevel!

Idag har vi vrt i dyreparken i Darling Harbour for sjekke ut dyrene der ogs, noe som var utrolig gy! Vi fikk blant annet sett koala, kenguru, slanger og krokodille! Utrolig svre dur alts, det skal sies. JJeg visste at krokodillen var stor, men S stor visste jeg ikke at de var. Ble rett og slett vettskremt i det jeg s den. (Prvde ta bilde, men den var rett og slett s stor at kun halen fikk plass i kameraet..)

Etter dyreparken dro vi tilbake til hotellet for slappe av litt. Alle disse turistrundene vre sliter veldig p fttene, s det var utrolig deilig kunne legge seg langflat i sofaen i loungen.

Fr leggetid tok jeg meg en spasertur inn til byen. Utrolig herlig vandre rundt om i Sydney, vre litt alene og bare nyte tilvrelsen. Fler meg s utrolig heldig, og ikke minst - lykkelig.

I morgen skal vi beske Bondi Beach og se Sydney Harbour Bridge og Operahuset i solnedgangen fra Royal Botanic Gardens. Hper dere hjemme har det fint!

Sees snart!

• 24.03.2016 kl. 17:42

Bangkok & Koh Samui

Klokken 23:56

Hei igjen!

Vi nyter virkelig hvert eneste minutt i Thailand, og vi har det rett og slett helt fantastisk. Sol, sand mellom trne, god mat, bungalows og krystallklart hav. Jeg er s takknemlig.

Vi landet i Bangkok natt til mandag, og allerede p flyplassen kunne vi se backpackere rundt hvert eneste hjrne. Noe av det vi har gledet oss mest til p turen er kunne mte nye mennesker, f nye bekjentskap og dele opplevelser med andre.Nr vi ankom byen, dro vi rett til den skalte "backpackergata" og det frste vi mtte var synet av digre sekker og mennesker fra hele verden. Det er s gy se hvor mange som reiser, bde av unge og eldre.Ettersom jeg fylte 20 r den dagen, mtte vi sklart gjre noe ekstra ut av dagen. Med is til frokost, en fantastisk feiring og egen bt gjennom byen, hadde jeg en kjempefin dag og vi koste oss utrolig mye.

Samme dagen satte vi oss direkte p toget til Surat Thani for dra p yhopping resten av tiden her i Thailand. Etter 12 timer p toget var vi fremme, og satt derfra kursen videre med ferje til Koh Samui. Her har vi vrt siden mandag og vi har hatt det helt fantastisk. Det er faktisk vanskelig beskrive hvor fint det faktisk er her.Likevel, m jeg virkelig innrmme at solen er sterkere enn forventet, og den har virkelig forvandlet meg fra en blekfis til en hummer. Etter 2 timer i solen med bde solkrem og solvett, klarte jeg jammen meg sovne p solsengen den siste timen. Det vrste av alt var at jeg faktisk begynte le av det ettersom det ikke gjorde vondt i det hele tatt. Og jeg s jo virkelig ikke ut. Lite visste jeg, for dagen etter klarte jeg verken lfte armene, ha p meg klr og det dusje gjorde ogs vondt. Maren mtte nesten hjelpe meg dusje hret og hver eneste berring gjorde vondt.S, idag har jeg tilbringt dagen godt gjemt under parasollen, med klr p og det tykkeste laget jeg klarte ha p av solkrem. Likevel klarte jeg jo ogs bli solbrent av det ogs. Denne gangen var det med en fantastisk fin t-skjorte skille. Er det mulig. Haha, jeg kan ikke gjre annet enn le. Tredje lrpenge: Aldri fall i svne p solsengen, og smr deg ofte.

N har vi handlet inn "pskegodt", fikset neglene, smurt oss inn med krem for solbrenthet, sprayet oss full i myggspray og pakket sekken. I morgen reiser vi nemlig videre til neste y, Koh Tao. Vi har hrt s mye fint om denne yen, og gleder oss masse til reise dit! Ikke nok med det, men en god venninne av oss befinner seg ogs der!! Det blir supergy kunne mtes!!Sees snart!
  • 18.03.2016 kl. 18:53

India

Klokken 00:18

Det er noe med India som treffer deg mitt i hjertet. Barn som ligger p bakken, lshunder, falleferdige hus, den trengende lukten og slummen generelt. Mumbai ga oss ikke bare varme, kultur og glede, men ogs hjertebank, hy puls, stygge blikk, intense situasjoner og redsel. Vi nordmenn sier gjerne at vi har det bra i Norge. Sannheten er, vi har det helt fantastisk.

MUMBAI

Mumbai ga oss mange inntrykk, kanskje litt for mange p en gang. Vi ble satt i ukomfortable situasjoner vi ikke er vant til, og det frste dgnet tok virkelig p.

Vi ankom Mumbai ved midnatt og det var en utrolig opplevelse kjre inn mot byen se skylinen som var litt lik New York og andre storbyer, bare at her s vi tusenvis av slumboliger. Kontrastene er virkelig store!

Etter landing og en del venting gjennom grensevaktene, skulle vi endelig bli kjrt til hotellet vi hadde bestilt p forhnd som tydet p et vakkert og lokalt hotell. Trafikken i India er forresten helt insane, og jeg skal rlig innrmme at det satt to nervse jenter i bilen da sekkene vre l ufestet p taket gjennom byen.

Sjfren kjrte oss til hotellet, som viste seg ligge i en av de innerste bakgatene i slummen og det s virkelig ikke bra ut. Gaten krydde ogs av lshunder og menn som glodde, s heldigvis fikk vi overtalt sjfren til kjre oss til et annet hotell som var litt finere og nrmere byen. Litt kjipt starte reisen med ekstra kostnader, men ogs verdt det framfor utsette oss for noe utrygt. Frste lrepenge: Aldri bestill overnatting p forhnd.

Mumbai var virkelig en tung by som l under en gr himmel og luktet s vondt at vi mtte puste med munnen. Bygningene var enten rasert, delagt eller falleferdig, og det l mennesker strdd overalt uten hjem og mat. Vi mtte ogs p en del unger som trengte penger til mat, noe som gjorde like vondt hver eneste gang. Man m virkelig ut i verden for se hvordan mennesker egentlig har det.

NEW DEHLI

Reisen til New Dehli gikk utrolig bra, med god service og sitteplass p flyet. Skal si det var en lettelse lande i Dehli etter opplevelsene i Mumbai. Likevel, visste vi ikke hva vi hadde i vente.

Vi hadde funnet et hostel for backpackere p nettet som vi nsket sjekke ut, og vi satte oss nok en gang i taxien og gledet oss til komme frem. P veien skulle vi stoppe ta ut penger hos en Tourist Guide som virkelig ikke anbefalte oss dra til hostelet som da ogs viste seg ligge i slummen og etter en 2 timers prat, la vi opp resten av dagene vre her i India med utflukter, byer beske og hotell. Sjfren kjrte oss til hotellet, og jeg vet virkelig ikke hvor jeg skal starte med dette hotellet. No words.

For ikke snakke om den brukte tyggisen som l i sengen min. Jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine!

Ikke nok med det, men da han ene skulle bytte p sengen kom det ogs inn 5 andre menn p rommet vrt. Hjertet pompet, pulsen var hy og vi flte oss veldig utsatt p et lukket rom med 6 andre menn som ga stygge blikk og stirret p kroppen vr. (Vi byttet til joggesko etterp, s vi skulle vre klar til lpe. I tilfellet, haha.)

Heldigvis hadde vi nummeret til guiden, og ringte for klage. Han beklaget s mye, og hentet oss personlig og fraktet oss til et suuuperfint hotell med spotlights, dobbelseng, rent bad og wifi uten ekstra kostnader. For vise hvor mye han beklaget, ville han ta oss med ut p frokost og hentet oss tidlig dagen etterp.

Han kjrte oss til et lekkert 5 stjerners hotell med vakter, sikkerhetskontroll og for ikke snakke om god mat. De hadde alt mulig av mat, frukt, drikke og dessert. Til og med grovt brd, noe som var etterlengtet etter den grufulle maten vi ellers hadde funnet i India s langt. Han spanderte og ga oss virkelig en god opplevelse og ikke minst en mett mage.

AGRA

Etter frokosten kastet vi oss i bilen, og rettet snuten mot Agra. Etter noen stopp p veien, var vi fremme og klare for sightseeing i byen, Taj Mahal og i tillegg skulle vi innom et fabrikk som viste oss hvordan Taj Mahal er laget.

Taj Mahal m vre en av de nydeligste bygningene jeg har sett, og ikke bare er den 500 r gammel men ogs hndlaget.

JAIPUR

Dagen etter tok vi turen til Jaipur, ogs kalt "The Pink City" grunnet de rosa bygningene, templene og gatene i byen. Her ble det ogs sightseeing bde i naturen og i byen, og vi beskte ogs en god del templer.

Jaipur m vre den fineste byen i India vi har sett, og ga oss en helt annen opplevelse. Det huske i fjellet med solskinn og en lett bris i kinnene var rett og slett fantastisk. Vi kjente virkelig p tilvrelsen, og det var en god flelse.

India har vrt et utrolig innholdsrikt land. Vi har lrt mye, bde om kultur, sprk, historie og tradisjoner. Vi har ogs ftt en god del lrdom p reisen og selv om det har vrt noen ekle situasjoner, har vi likevel hatt en kjempeopplevelse de f dagene vi har hatt her i India.

N skal vi straks gjre oss klar for sengen, da vi har elefantridning, hennatattoo og veien tilbake til Dehli i vente i morgen tidlig. Vi skal overnatte en natt til i Dehli fr vi setter kursen mot Bangkok! Det er s gy at reisen har startet, og jeg er s takknemlig at jeg har ikke ord.

Sees snart!

• 15.03.2016 kl. 04:25

1, 2, 3 - go

N sitter vi spente, lekenlystne og klare for det store eventyret vi har begitt oss ut p. Etter endelse timer med pakking, stress, lite svn og noen (en god del) avskjedstrer, sitter vi p Gardemoen lufthavn med pizza og supergliset og er klare for take off.

Vi har en god del timer i fly foran oss, og med mellomlanding i Paris, forventer vi vre fremme i India natt til onsdag. Selv er jeg ikke s begeistret for fly, da jeg virkelig fr satt tlmodigheten p prve. Til tross for det, regner jeg med at med sommerfugler i magen, litt musikk p rene og en smule nervsitet og glede, blir nok dette en fantastisk tur.

Jeg kjenner det skal bli utrolig deilig komme seg p flyet og finne seg godt til rette i flysetet og f sovet litt. Blir en liten oppgradering fra ha ligget p gulvet p Gardemoen i flere timer.

Jeg m virkelig innrmme at det ikke har gtt helt opp for oss enda, at dagen er her og at vi skal reise jorda rundt. Tro det eller ei, neste gang dere hrer fra meg er jeg i Mumbai! Vi tytes!

• 01.03.2016 kl. 16:49

Planlegging og organisering

Drmmen om reise jorda rundt tok brtt slutt like etter sommeren. ​I flere uker gikk alt i det samme, kjedelige mnsteret. Lite jobb, lite penger og alfor mye rastlshet. Jeg har vel aldri vrt flink til spare, og da sparing var eneste utvei for kunne gi meg det jeg drmte om, kunne jeg p en mte ikke se hvordan jeg skulle f det til. Dager, uker og mneder passerte og tanken p en backpacking trip hadde jeg p en mte blitt ndt til  legge bak meg. Trer. Og stadig flere, ute av kontroll. Emosjonell og fortivlet over ikke kunne oppleve det jeg nsket aller mest.

S skjedde det, alts. Det jeg p ingen mte forventet og det jeg ikke engang tillot meg selv fantasere om. I starten av desember, 4 mneder fr avreise var det et eller annet som slo meg. Jeg kan. Tro det eller ei, med litt viljestyrke og en seiersplan klarte jeg oppfylle drmmen selv med en sparekonto i minus. Motivert? Selvsagt. Jeg var mer motivert enn det jeg noensinne hadde vrt. Her sitter jeg, 13 dager fr avreise til India og aner ikke hva jeg gr til. Spent, redd og pensinnet for det som kommer, for det jeg ikke vet og for det som kanskje aldri kommer. Jeg angrer ikke, ikke p noe.

Jeg blir stadig overrasket over hvor fint jeg har det, og i det siste har jeg tenkt at jeg p mange mter har det bedre enn noen gang. Kanskje er jeg lykkelig? Akkurat her, akkurat n. Jeg skal reise, drmmen blir oppfylt og ikke minst - jeg klarte det.

Planlegging & organisering

Det hele startet vel egentlig i 2012 da vi (Jeg og Maren) reiste p sprkreise til Malta. Dette var vel en av de frste gangene vi reiste alene, og p bare 3 uker hadde vi lrt s mye om oss selv, om livet og om hva vi nsket senere i livet. Vi skjnte at reise sammen gav livet s mye mening og lykke, og siden har vi hatt lyst til se mer av verden. Vi var rett og slett betatt av opplevelsene og var innstilt p oppleve nye sammen. Gjennom Videregende har det vrt mye grubling over hva vi ville se, hvor vi ville dra og hvor lenge dette eventyret skulle vare.

Ingenting var bestemt da friret vrt startet, og en dag i desember 2015 ble vi enige om at dette skulle gjennomfres uavhengig av alle problemer som hadde oppsttt p veien. 24 timer senere var alle flybillettene bestilt, og s spontan har vi nok aldri vrt fr, men det fltes bra.

Vi valgte bestille/gjre alt selv, og ikke gjennom en reiseorganisasjon. Etter mye research p nett finner man ut av utrolig mye p egenhnd og vi fant ut av at selv om det kunne bli mye arbeid og mye holde styr p, var det likevel ikke et alternativ bestille gjennom en reiseorganisasjon. Vi fikk bestemme alt selv, og det ble mye billigere.

Fly & Overnatting

Alle flybilletter ble bestilt p www.skyscanner.no - en gratis skemotor som sammenligner millioner av flybilletter og finner den rimeligste.

Nr det gjelder overnatting, har vi valgt ta det litt som det kommer i lpet av turen vr. Vi har derfor kun bestilt overnatting ved frste stopp, nemlig India. Dette har vi bestilt p www.booking.com som ga oss en oversikt over hoteller, hosteller og andre overnattingsmuligheter rundt om i verden til en billig penge. Vi kommer nok til bruke denne nettsiden til flere overnattinger, da det var en enkel og billig mulighet for oss begge.

Research, vaksiner, visum & pakking

Etter reisen var bestilt, har vi hatt en del research om hva vi ville se og gjre i hvert enkelt land. Vi har ogs hatt kontakt med mennesker rundt om i verden bde nr det gjelder tips og anbefalinger til hva en m gjre og ikke gjre. Ikke minst, hva som er lurt ha med seg p tur. Det har vrt mye frem og tilbake nr det gjelder pakking, og etter mye research p nett, gjennom blogger og reiseselskap, fikk vi satt opp en pakkeliste som fungerte for oss begge. Du finner pakkelisten vr her

Visum var ogs en ndvendighet i noen av de enkelt landene. Oversikt over visum kan du finne her og her. Landene vi trengte visum til var India og Australia, og for kunne reise til USA mtte man registrere seg i et system som kalles ESTA (Electronic System for Travel Authorization).

Visum for India finner du her
Visum for Australia finner du her
ESTA for USA finner du her.

Research vi har gjort p forhnd er blant annet kultur, sprk, valuta, visumregler, tidsforskjeller, retningsnummer og hva slags strmkontakt man trenger. I tillegg har vi ordnet oss en dokumentmappe med oversikt over viktige telefonnummer som kan vre lurt ha med hjemmefra (forsikringsselskap, bank og visum), i tillegg til en oversikt over sykehus og legekontorer (bde tlf & andresse)  i alle land vi reiser til i tillegg til telefonnummer til hver enkelt ambassade, politi og lignende. Research er en del av reisen, selv om alle ikke er like glad i det. For min del synes jeg det er litt viktig vre forberedt p hva man kommer til, da alle kulturer er svrt forskjellig. P denne mten unngr man missforstelser og fornrmelser i enkelte land.

Noe av det kjipeste, men ogs s ndvendige er vaksiner. Hvis man ikke har vrt mye ute reist fr, er det viktig begynne tidlig med reisevaksinene. Jeg og Maren dro ned p vaksinekontoret der vi bor, snakket litt og planla litt hvilke vaksiner vi burde ta. Hvilke man br ta kommer helt an p hvilke land og omrder man skal reise til. P dette vaksinekartet kan du f en oversikt over hvilke reisevaksiner som er anbefalt i ulike land.

Budsjett & finansiering

Frst og fremt, hvor mye penger man bruker p reise er ekstremt individuelt og det er vanskelig sette et estimat som passer for alle. Nr reiselengden var bestemt, var finansieringen neste steg. De fleste er ikke s heldige at de har 100.000 kroner stende klare p en bankkonto, og vi var derfor ndt til sette opp et reisebudsjett. I og med at jeg ikke begynte spare fr i desember, var jeg fullt klar over at jeg ikke kom til rekke spare uendelig med lommepenger.

Som backpacker ville vi reise s billig som mulig, og et bestemt budsjet var veldig vanskelig sette opp da prisnivet varierer veldig fra land til land. Det avhenger ogs sklart p hvilke standarer man har. Du kan lese litt om prisniv i ulike land her

Nr det kommer til reisen vr, har jeg satt opp et budsjett som passer meg etter konomi og muligheter for finansiering.

Alle flybilletter - ca 15 000kr
Overnatting i India - 400kr
Visum - ca 1000 kr
Vaksiner - ca 2000 kr
Lommepenger - 35-45 000kr (Gjennomsnitt 13 000 pr mned)

Lommepengene gr til overnatting, mat, aktiviteter, transport og evt litt shopping her og der.

I tillegg kommer innkjpene av det man trenger til reisen, og dette blir veldig individuelt. Jeg har blant annet kjpt lakenpose, regnfrakk til sekk, nye joggesko, GoPro kamera, reisehndduk, adapter, hengels og mye mer.

Vi har gjort alt for f gjennomfrt dette eventyret, og vi gleder oss s ufattelig mye. Vi kommer til ha veldig godt av komme oss ut i verden, st p egne ben og kun vre avhengig av oss selv for en liten periode. Vi trenger det, og ville angret s altfor fort om vi ikke hadde fulgt drmmen. Det er s godt ha noe se frem til, og vi gleder oss s uendelig mye til oppleve sprk, kulturer, smaker og f fle og erfare nye ting enn det vi er vant til.

Jeg har et ml dette ret, og det er at jeg skal ha det bra, uansett hvor livet tar meg. n ting er sikkert, og det er at man ikke vet hva fremtiden bringer. Eneste jeg vet, er at fremtiden bringer meg sr-stover. Og det skal bli helt fantastisk.

Maren har ogs skrevet et innlegg om hva vi skal gjre, hvor vi skal dra og hva vi skal se i lpet av reisen. Innlegget finner du - HER -

• 10.02.2016 kl. 20:02

Backpacking Pakkeliste

packing list - importnant stuff

packing list - clothing and shoes

Packing list - Makeup

Packing list - electronic 2

packing list - games and fun

Packing list - medicine
  • 26.01.2016 kl. 16:09

Jeg skal reise

Nkkelen til finne seg selv, er kunne kjenne sitt eget hjerte, og flge det.

Jeg hadde vel kanskje kjent p det en stund. Kanskje en uke, kanskje en mned og kanskje hele livet. Drmmen om reise jorda rundt ble bare strre og strre, og min kjrligheten for reise, sprk og kulturerhadde virkelig grodd seg fast. Var det noe jeg ville oppleve, var det reise jorda rundt. Og her sitter jeg - 48 dager fr avreise. 2 mneder, 5land.

INDIA

1 stopp: Mumbai

THAILAND

2 stopp: Bangkok, Koh Samui.

SINGAPORE

3 stopp: Singapore, Kuala Lumpur, Malaysia

AUSTRALIA

4 stopp: Sydney, Melbourne og Brisbane.

HAWAII

5 stopp: Honolulu.

USA

6 stopp:
California, Arizona og New York

Jeg fr virkelig ikke satt ord p hvor mye jeg ser frem til denne fantastiske reisen, og kjenner det nesten blir vtt i yekroken av bare tanken p det sette foten innenfor alle disse spektakulre landene vi har valgt ut. Det kommer til bli en livs opplevelse. Det blir rett og slett helt vilt og jeg er s takknemlig og stolt over at jeg har valgt dette og ikke minst klart det p egenhnd - uavhengig av andre. Jeg har et ml i livet, og det kommer jeg alltid til ha. " leve det livet jeg vil leve." Nr detkommer til det flge drmmene mine,blir jeg aldri nervs og tvilende. Jeg bare lukker ynene, lytter til hjertet og hopper i det. Hjertet kan kanskje vre p venstre side, men det har alltid rett. Kjre verden, her kommer jeg.

• Martine Kvam Asp

Hei! Mitt navn er Martine Kvam Asp (19), og jeg kommer fra en liten by, kalt Steinkjer. Her kan du flge meg da jeg reiser jorda rundt sammen med min aller beste venninne.