• 05.04.2016 kl. 16:45

Oz

Klokken 00:44

Sydney er fantastisk, og jeg skulle så gjerne ha flyttet hit. Literally. Her finnes det høye bygninger så langt øyet kan se, strender, gateartister langs Harbour dagen lang og byen generelt er så utrolig vakker. Jeg elsker det.

Vi ankom Sydney på lørdag og jeg kjenner virkelig allerede at to uker er for lite. Det er så mye å se og gjøre her, så dagene fremover er travle og godt planlagt for å kunne rekke over alt vi har lyst til å oppleve.

Etter over et døgn på reisefot og nok en tidssone, kjenner jeg at hodet ikke henger helt med. Jeg er delvis våken og føler jeg egentlig bare går rundt å vimser døgnet rundt. Det føles så rart å være våken når dere sover og at jeg går å legger meg når dere våkner, men det er noe jeg må bare venne meg til for slik vil det fortsette resten av reisen. Tenk, nå er det snart bare én måned igjen! Tiden går så utrolig fort, så jeg kan ikke gjøre annet enn å nyte det.

Vi startet den første dagen med å finne oss et sted å sove og å gjøre oss litt kjent i byen. Vi fikk rom på Sydney Harbour YHA, et hostel for backpackere som ligger like ved Sydney Harbour Bridge. Her har vi møtt mange som er ute å reiser, og vi bor på "dorms", et rom med 4 andre.

På søndag dro vi med ferjen inn til Manly for å sjekke ut den berømte Manly Beach vi har hørt så mye fint om. Det var en veldig fint strand, med havet ut i horisonten og enorme bølger som slo inn mot havnen. De er faktisk så høye her at man bokstavelig talt må dukke gjennom de for å kunne bli stående.

På mandag startet jeg dagen alene med å spasere nedover til Market Street. Her skulle jeg opp i Sydney Tower Eye å gå Skywalk 270m over bakken. Med høydeskrekk var det ikke akkurat enkelt å spasere på et glassgulv i lufta, men med utsikt over Sydney under føttene og litt erting fra crewet, var det en fantastisk gøy opplevelse og det var så absolutt verdt det.

Etterpå tok jeg og Maren turen til Darling Harbour for å dra til Sydney Sea Life. Dette er et av akvariumene i Sydney med alt fra hvithai til sjøku. Utrolig gøy å se disse skapningene, men å svømme med hai er iallefall blitt visket vekk fra to-do lista, det skal være sikkert.

Etter akvariumet dro vi tilbake for å freshe oss opp litt. Vi hadde nemlig planlagt å dra til skybaren i Sydney Tower for å ta oss en drink. Egentlig skulle vi dit å spise, men siden maten var veldig dyr, måtte vi nesten nøye oss med en drink.. Er det noe vi merker godt her nede så er det prisforskjellen, iallefall når vi kommer direkte fra Asia. Maten er dyrere, overnatting er dyrere, transport er svindyrt og alt er dyrt generelt. Alt utenom sushi, så her spiser jeg faktisk sushi hver eneste dag. I tillegg måtte vi gå til innkjøp av brød og skinke, så det blir nok maten de neste to ukene. Kjenner jeg gleder meg på ordentlig norsk mat iallefall. Utsikten var iallefall helt nydelig, og det ble en perfekt avslutning på kvelden likevel!

Idag har vi vært i dyreparken i Darling Harbour for å sjekke ut dyrene der også, noe som var utrolig gøy! Vi fikk blant annet sett koala, kenguru, slanger og krokodille! Utrolig svære dur altså, det skal sies. JJeg visste at krokodillen var stor, men SÅ stor visste jeg ikke at de var. Ble rett og slett vettskremt i det jeg så den. (Prøvde å ta bilde, men den var rett og slett så stor at kun halen fikk plass i kameraet..)

Etter dyreparken dro vi tilbake til hotellet for å slappe av litt. Alle disse turistrundene våre sliter veldig på føttene, så det var utrolig deilig å kunne legge seg langflat i sofaen i loungen.

Før leggetid tok jeg meg en spasertur inn til byen. Utrolig herlig å vandre rundt om i Sydney, være litt alene og bare nyte tilværelsen. Føler meg så utrolig heldig, og ikke minst - lykkelig.

I morgen skal vi besøke Bondi Beach og se Sydney Harbour Bridge og Operahuset i solnedgangen fra Royal Botanic Gardens. Håper dere hjemme har det fint!

Sees snart!

• Martine Kvam Asp

Hei! Mitt navn er Martine Kvam Asp (19), og jeg kommer fra en liten by, kalt Steinkjer. Her kan du følge meg da jeg reiser jorda rundt sammen med min aller beste venninne.