• 05.04.2016 kl. 16:45

Oz

Klokken 00:44

Sydney er fantastisk, og jeg skulle s gjerne ha flyttet hit. Literally. Her finnes det hye bygninger s langt yet kan se, strender, gateartister langs Harbour dagen lang og byen generelt er s utrolig vakker. Jeg elsker det.

Vi ankom Sydney p lrdag og jeg kjenner virkelig allerede at to uker er for lite. Det er s mye se og gjre her, s dagene fremover er travle og godt planlagt for kunne rekke over alt vi har lyst til oppleve.

Etter over et dgn p reisefot og nok en tidssone, kjenner jeg at hodet ikke henger helt med. Jeg er delvis vken og fler jeg egentlig bare gr rundt vimser dgnet rundt. Det fles s rart vre vken nr dere sover og at jeg gr legger meg nr dere vkner, men det er noe jeg m bare venne meg til for slik vil det fortsette resten av reisen. Tenk, n er det snart bare n mned igjen! Tiden gr s utrolig fort, s jeg kan ikke gjre annet enn nyte det.

Vi startet den frste dagen med finne oss et sted sove og gjre oss litt kjent i byen. Vi fikk rom p Sydney Harbour YHA, et hostel for backpackere som ligger like ved Sydney Harbour Bridge. Her har vi mtt mange som er ute reiser, og vi bor p "dorms", et rom med 4 andre.

P sndag dro vi med ferjen inn til Manly for sjekke ut den bermte Manly Beach vi har hrt s mye fint om. Det var en veldig fint strand, med havet ut i horisonten og enorme blger som slo inn mot havnen. De er faktisk s hye her at man bokstavelig talt m dukke gjennom de for kunne bli stende.

P mandag startet jeg dagen alene med spasere nedover til Market Street. Her skulle jeg opp i Sydney Tower Eye g Skywalk 270m over bakken. Med hydeskrekk var det ikke akkurat enkelt spasere p et glassgulv i lufta, men med utsikt over Sydney under fttene og litt erting fra crewet, var det en fantastisk gy opplevelse og det var s absolutt verdt det.

Etterp tok jeg og Maren turen til Darling Harbour for dra til Sydney Sea Life. Dette er et av akvariumene i Sydney med alt fra hvithai til sjku. Utrolig gy se disse skapningene, men svmme med hai er iallefall blitt visket vekk fra to-do lista, det skal vre sikkert.

Etter akvariumet dro vi tilbake for freshe oss opp litt. Vi hadde nemlig planlagt dra til skybaren i Sydney Tower for ta oss en drink. Egentlig skulle vi dit spise, men siden maten var veldig dyr, mtte vi nesten nye oss med en drink.. Er det noe vi merker godt her nede s er det prisforskjellen, iallefall nr vi kommer direkte fra Asia. Maten er dyrere, overnatting er dyrere, transport er svindyrt og alt er dyrt generelt. Alt utenom sushi, s her spiser jeg faktisk sushi hver eneste dag. I tillegg mtte vi g til innkjp av brd og skinke, s det blir nok maten de neste to ukene. Kjenner jeg gleder meg p ordentlig norsk mat iallefall. Utsikten var iallefall helt nydelig, og det ble en perfekt avslutning p kvelden likevel!

Idag har vi vrt i dyreparken i Darling Harbour for sjekke ut dyrene der ogs, noe som var utrolig gy! Vi fikk blant annet sett koala, kenguru, slanger og krokodille! Utrolig svre dur alts, det skal sies. JJeg visste at krokodillen var stor, men S stor visste jeg ikke at de var. Ble rett og slett vettskremt i det jeg s den. (Prvde ta bilde, men den var rett og slett s stor at kun halen fikk plass i kameraet..)

Etter dyreparken dro vi tilbake til hotellet for slappe av litt. Alle disse turistrundene vre sliter veldig p fttene, s det var utrolig deilig kunne legge seg langflat i sofaen i loungen.

Fr leggetid tok jeg meg en spasertur inn til byen. Utrolig herlig vandre rundt om i Sydney, vre litt alene og bare nyte tilvrelsen. Fler meg s utrolig heldig, og ikke minst - lykkelig.

I morgen skal vi beske Bondi Beach og se Sydney Harbour Bridge og Operahuset i solnedgangen fra Royal Botanic Gardens. Hper dere hjemme har det fint!

Sees snart!

• Martine Kvam Asp

Hei! Mitt navn er Martine Kvam Asp (19), og jeg kommer fra en liten by, kalt Steinkjer. Her kan du flge meg da jeg reiser jorda rundt sammen med min aller beste venninne.