• 01.04.2016 kl. 18:04

Singapore & Kuala Lumpur

Klokken 00:04

Singapore og Kuala Lumpur er rett og slett helt - a m a z i n g - og jeg vet virkelig ikke hvor jeg skal starte med beskrive disse to stedene. Lekre utsikter, infinity pool, ddsbra shopping, billig overnatting og ekstremt mye fint se.

Vi ankom Singapore natt til tirsdag og la oss inn p Blue Penguin hostel, et billig og enkelt alternativ ettersom vi kun trengte en seng for noen timer.

Dagen skulle tilbringes i Singapore fr vi skulle videre med buss til Kuala Lumpur. Vi fant ut at det vi ville se og gjre i Singapore fikk vi gjort unna p en dag og vi valgte derfor bestille buss videre samme dagen.

Frste stopp p listen vr var beske den norske sjmannskirken. Dette hadde vi gledet oss veldig til. Her fikk vi servert knekkebrd med brunost, nystekte vafler og vi fikk mte andre fra blant annen Norge og Sverige. De hadde ogs en liten kiosk med norske matvarer og snacks. Det var etterlengtet for si det mildt, og et par pakker med biler og ostepop ble sklart med oss videre.

Blant de norske, var det ogs et annet venninnepar som ogs var p backpacking, og vi delte derfor vre tips, triks, opplevelser og erfaringer mellom hverandre. Utrolig gy hre hvor andre har vrt og ikke minst hva de har sett og lrt. Likevel, har vi p 3 uker blitt ganske vant til snakke engelsk, s snakke norsk igjen var egentlig ganske rart. Hender seg i blant at jeg faktisk glemmer noen smord p norsk og m tre frem p engelsk......Hehe ups

Neste p listen var Marina Bay, hvor vi skulle beske hotellet Marina Bay Sands og Gardens by the bay.

Heisen tok oss med 57 etasjer opp i lufta, og det frste som mter oss er en fantastisk infinity pool med utsikt over heller Marina Bay. Vi sto der begge gapet i det vi gikk ut, og opplevelsen og inntrykket var helt fantastisk. Jeg som er svak for utsikter holdt jo nesten p besvime..! (Sannheten er at det egentlig kun er tillatt for beboere, s snike oss inn forbi sikkerhetsvakter og staff var vr eneste mulighet og det var s absolutt verdt det...)

Gardens by the bay var helt magisk. Blomster, fossefall og trr s langt yet kunne se. Helt uforstelig hvordan det er laget og det hele var s utrolig godt gjennomfrt.

Vi gikk bde hyt og lavt p broer gjennom hele hagen, og fikk sett s mye fint. Det var virkelig en opplevelse ha med seg videre, og hagen var rett og slett helt nydelig.

Yup, i'm a badass.

Etter ha vrt i Marina Bay, dro vi tilbake til hostelet, pakket sekkene og dro videre med buss til Kuala Lumpur. Litt stress, det m jeg rlig innrmme. I lpet av bussturen skulle vi ut og inn av bussen to ganger for stemple passet. Det var snakk om 30 busser med folk som lp i alle retninger og holde styr p hvilken buss man skulle tilbake til var ikke akkurat det enkleste. Heldigvis gikk alt greit med oss, og vi fikk til og med spandert p bussbilletten av en kjempesnill mann. Folk er utrolig snille og hjelpsomme her og en annen mann spanderte til og med maten min her om dagen da butikken bare tok kontanter i tillegg til at en annen en betalte billetten vr da bussen tok en annen valuta enn det vi hadde.

Nr vi ankom Kuala Lumpur tok vi taxi til en leilighet p et hotell vi hadde bestilt p airbnb, og for 200kr (!!) natten kunne vi unne oss litt luksus p Regalia Hotel. Her hadde vi blant annet en lekker leilighet, infinity pool, skybar & restaurant, treningslokale og supermarked. Vi har det bra fint alts, det skal sies!

Dagene i Kuala Lumpur har vrt over all forventning og m vre det beste stedet s langt for min del. Skyline gjennom byen, kule folk og mange herlige opplevelser.

Vi startet den frste dagen i Kuala Lumpur med bade litt i bassenget p taket fr vi reiste inn til sentrum via tog. Jeg m nesten si meg litt stolt over at vi alltid klarer finne frem til ukjente steder og at vi fr til det meste uten noen problemer. Det er s godt.

I sentrum skulle vi frst se Petronas Twin Towers, og til alle der ute som noen gang skal til Kuala Lumpur s er dette noe du bare m f med deg. Jeg falt virkelig pladask for trnene, og har aldri sett noe lignende. To hye trn, som ikke bare s flotte ut men som ogs lyste opp hele byen p kveldstid. Magisk rett og slett.

Etterp dro vi videre til et superfint kjpesenter fr vi reiste tilbake til hotellet like fr midnatt. Vi avsluttet kvelden og fikk en god natt svn etter ha snakket p facetime med de hjemme. Er s rart kunne se hverandre til tross for den store avstanden!

Igr startet vi ogs dagen i bassenget fr vi beskte den nasjonale mosken, en veldig gy og kulturell opplevelse. Vi reiste med tog og mtte g et godt stykke fra stasjonen for komme frem. Ut av det bl pste regnet ned som aldri fr, og vi hadde ikke annet valg enn lpe i regnet. Det var faktisk ikke annet enn morsomt! Vi ble s vte at man skulle tro vi hadde dusjet og de vi mtte p kunne ikke annet enn le. Men.. Jeg hadde jo da selvflgelig p meg en hvit t-skjorte og endte med bli helt gjennomsiktig og i en muslimsk by s var ikke det vise hud akkurat s veldig populrt og nr jeg da i tillegg skulle g vise bhen til hele byen s kan dere jo tenke dere alle blikkene jeg fikk...ups

I mosken mtte vi g i klr som dekket oss til for vise respekt og forstelse ovenfor kulturen. Jeg m jo sklart vre sppas rlig si at tiden inne i mosken for det meste gikk til selfies og svette, men likevel s var det utrolig gy ha sett den flotte bygningen. Iallefall det vi fikk sett.

M bare ppeke at i dette yeblikket var det like fr jeg fikk kjeft for ha vist for mye hud...tro det eller ei!

Nr vi var ferdige dro vi tilbake til hotellet og spiste en god middag p taket med den nydelige utsikten. Min strste utfordring p reisen er maten, og magen min er ikke akkurat helt samarbeidsvillig nr det kommer til ta imot mat den helst ikke vil ha. Det blir derfor knappe mltid da det fles ut som at alt som gr ned kommer opp igjen. S igr da jeg fant biff i menyen (noe av det beste jeg vet!!) var det godt endelig kunne unne seg et digert kjttstykke og spise et godt mltid. Lenge siden jeg har vrt s mett, og for en matmoms som meg s fltes det rett og slett ddsbra.

Idag har vi pakket sekkene, sjekket ut og er nok en gang p farten! Bussen gikk fra Kuala Lumpur klokken 3 idag og vi var fremme i Singapore rundt klokken 10. Vi sitter n p Singapore Changi Airport med coca cola, pledd & pute og er klare for take-off.

Neste stopp p ruten vr er landet jeg har sett mest frem til av alt, the one and only - Australia! Jeg kan ikke tro at jeg endelig fr beske landet jeg alltid har drmt om f oppleve.

I Australia skal vi blant annet til Sydney og Brisbane, dykke i Great Barrier Reaf, g skywalk p Sydney Tower Eye, dra p weekend surfekurs, sole oss p Bondi Beach, se Sydney Harbour Bridge & operahuset og mye mer! Det kommer til bli helt insane, og gr nok ikke helt opp for meg fr jeg setter foten innenfor Sydney i morgen.

See you in Aussie!

facelessfashiion

01.04.2016 kl. 20:35
S fine bilder!
  • Martine Kvam Asp

Hei! Mitt navn er Martine Kvam Asp (19), og jeg kommer fra en liten by, kalt Steinkjer. Her kan du flge meg da jeg reiser jorda rundt sammen med min aller beste venninne.